lørdag 23. april 2011

Fri tanke nr. 4, 2008

(Svarene finnes som PDF-fil på fritanke.no)

Islam og HEFs forsiktighet

I Fri tanke nr 2-2008 ble det publisert to polemiske svar til mitt innlegg (i Fri tanke nr 2-2008).

Jeg er ikke uenig i noe av det Petter Fr. Corneliussen skriver i sitt innlegg. Det pekes på at jeg har ensidig fokus på islam. Når jeg trekker frem islam, er det to grunner til det: 1. Human-Etisk Forbund har lang tradisjon for kompromissløs kritikk av kristne, mens med muslimer ser jeg en tendens til forsiktighet fra HEF. 2. Kristendommen har gjort mye «ugagn» ja, men kristendommen har gjennom århundrer med religionskritikk og sekularisering blitt mer eller mindre «avvæpnet». Islam er en religion som, til tross for at den har en sekulær bevegelse med mange tilhengere, fortsatt henger igjen i middelalderen. Kristen fundamentalisme er i dag relativt harmløs sammenliknet med muslimsk fundamentalisme. I et kristent samfunn trenger ingen å frykte for sitt eget liv for homofili, frafall, utroskap og religionskritikk.

Når det gjelder Tone Bergli Joners innlegg, så henger min utmeldelse sammen med at jeg synes at HEF ikke tar islamismen på alvor. Som konkrete eksempler kan nevnes HEFs offisielle holdning i Muhammed-karikaturdebatten og det at HEF sendte bekymringsmelding i forbindelse med hijab-forbudet på skolene i Frankrike. Så vidt jeg vet, har HEF ikke tatt et oppgjør med Norges multikulturelle ideologi, som gir islamister mulighet til å få politisk innflytelse. Det flerkulturelle samfunn bygger på et kulturrelativistisk syn. Å hevde at alle kulturer er like mye verd, er et svik mot de menneskene som utsettes for grove menneskerettighetsbrudd i kulturens navn. Jeg er selvfølgelig enig i at i en organisasjon må man akseptere uenigheter, men den utfordring som islamismen utgjør i Europa i dag krever en radikal kursendring både hos politikere og humanister.

Gøran Hoff Mikkelsen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar